Zamknij okno Drukuj dokument

Zasady składania i rozpatrywania petycji

 

Zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania w sprawach dotyczących petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. poz. 1195)

1.      Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osoba prawną lub grupę tych podmiotów, zwaną dalej „podmiotem wnoszącym petycję” , do organów władzy publicznej a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami własnymi lub zleconymi z zakresu administracji publicznej.

2.      Petycja może być złożona w interesie:

          1) publicznym;

          2) podmiotu wnoszącego;

          3) podmiotu trzeciego za jego zgodą.

3.      Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji Prezydenta Miasta Koszalina i Rady Miejskiej w Koszalinie.

4.      O tym czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna.

5.      Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP.

6.      Petycja powinna zawierać:

1) oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący;

2) wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;

3) oznaczenie adresata petycji;

4) wskazanie przedmiotu petycji.

7.      Treść petycji publikowana jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Koszalinie.

8.      Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Koszalinie danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu o którym mowa w pkt 11.

9.      Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów – przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.

10.    Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym oraz powinna zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.

11.    Petycja składana w interesie podmiotu trzeciego powinna zawierać także imię i nazwisko lub nazwę, miejsce zamieszkania albo siedziby oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu.

12.    Podmiot, o którym mowa w pkt 1, wyraża zgodę na złożenie w jego interesie petycji w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Powyższą zgodę należy dołączyć do petycji.

13.    W razie powstania wątpliwości, co do istnienia lub zakresu zgody, o której mowa w pkt 11, Urząd Miejski w Koszalinie  może w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji zwrócić się do podmiotu, w interesie którego petycja jest składana, o potwierdzenie zgody w terminie 14 dni z pouczeniem, że w przypadku braku takiego potwierdzenia petycja nie będzie rozpatrzona. Potwierdzenie zgody następuje w formie, o której mowa w pkt 12.

14.    O ile Urząd Miejski w Koszalinie nie będzie właściwy do rozpatrzenia petycji, prześle ją niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia do Urzędu Miejskiego w Koszalinie  do podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję.

15.    Jeżeli petycja dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne podmioty, Urząd Miejski w Koszalinie, rozpatrzy ją w zakresie należącym do jego właściwości oraz przekaże niezwłocznie, nie później niż w terminie o którym mowa w pkt 14, do pozostałych właściwych podmiotów, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję.

16.    Jeżeli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w pkt 6.1 lub 6.2 pozostawia ją się bez rozpatrzenia.

17.    Jeżeli petycja nie spełnia wymogów określonych w pkt 5, 6.3, 11, 12 Urząd Miejski w Koszalinie, jako podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji, wezwie podmiot wnoszący petycję, w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji, do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji w terminie 14 dni z pouczeniem, że petycja, której treść nie zostanie uzupełniona lub wyjaśniona nie będzie rozpatrzona.

18.    Petycja zostanie rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.

19.    Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.

 

 

Poniżej do pobrania Zarządzenie wewnętrzne Nr 159/2015 Prezydenta Miasta Koszalina z dnia 16 listopada 2015 r. w sprawie wprowadzenia Procedury rozpatrywania petycji w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.

 

 

Załączniki

Zarządzenie Prezydenta Miasta Koszalina w sprawie wprowadzenia procedury rozpatrywania petycji_2015-11-16 (586.2kB)    

Metadane

Podmiot udostępniający:Wydział Organizacyjno-Administracyjny
Źródło informacji:Maria Czesyk
Data utworzenia:2015-12-02 12:14:59
Wprowadził do systemu:Mariola Raniszewska
Data wprowadzenia:2015-12-02 12:15:17
Opublikował:Mariola Raniszewska
Data publikacji:2015-12-02 12:30:53
Ostatnia zmiana:2017-06-09 10:11:36
Ilość wyświetleń:2188