Profil zaufany służy do sygnowania podpisem elektronicznym dokumentów w postaci elektronicznej, składanych do urzędów administracji publicznej i zastępuje podpis odręczny.
W tym zakresie stanowi on bezpłatną alternatywę dla bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Profil zaufany pozwala na zidentyfikowanie osoby. Dzięki niemu wybrane sprawy urzędowe można załatwiać bez wychodzenia z domu.

Sposób załatwienia sprawy:

     1. Osoba wnioskująca o potwierdzenie profilu zaufanego musi założyć własne konto na elektronicznej platformie usług administracji publicznej ePUAP (www.epuap.gov.pl).

     2. Potwierdzenie profilu zaufanego:

1)    z założonego konta użytkownika osoba wnioskująca przesyła elektroniczny wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego,

2)    w terminie 14 dni od dnia przesłania wniosku osoba wnioskująca zgłasza się do wybranego przez siebie Punktu Potwierdzającego w celu potwierdzenia tożsamości i profilu zaufanego ePUAP,

Uwaga: Jeżeli w okresie 14 dni od daty złożenia wniosku osoba wnioskująca nie zgłosi się do punktu potwierdzającego w celu potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP, wniosek ten uważa się za bezskuteczny.

3)    po pozytywnej weryfikacji danych osoby pracownik Punktu Potwierdzającego potwierdza profil zaufany ePUAP. Profil zaufany ePUAP potwierdza się na okres trzech lat i jego ważność może być przedłużana na taki sam okres.

3.    Przedłużanie ważności profilu zaufanego:

1)    można dokonać samodzielnie poprzez podpisanie go potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,

2)    na zasadach opisanych w pkt 2.

4.    Unieważnienie profilu zaufanego:

1)    osoba posiadająca profil zaufany ePUAP zgłasza się do wybranego przez siebie Punktu Potwierdzającego i wypełnia wniosek o unieważnienie profilu zaufanego (patrz załącznik),

2)    może również samodzielnie dokonać unieważnienia swojego profilu zaufanego na ePUAP.

Opłaty:

Nie dotyczy

Termin załatwienia sprawy:

Niezwłocznie

Dodatkowe informacje:

      1. Nie dokonuje się potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP w przypadku:

1)    przedłożenia nieważnego dokumentu tożsamości (dowód osobisty albo paszport),

2)    braku możliwości stwierdzenia tożsamości osoby wnioskującej na podstawie dokumentu tożsamości,

3)    niezgodności danych osobowych,

4)    przedłożenia niekompletnego wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP.

     2. Profil zaufany ePUAP traci ważność w przypadku:

1)    potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP na podstawie nieprawdziwych lub nieaktualnych danych,

2)    usunięcia konta użytkownika,

3)    zmiany danych osobowych,

4)    z upływem okresu, na jaki został potwierdzony albo przedłużony,

5)    w przypadku wystąpienia osoby posiadającej profil zaufany ePUAP z pisemnym wnioskiem o unieważnienie profilu zaufanego ePUAP.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1579 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1633)


Załączniki:

wniosek_o_uniewaznienie_PZ